• 09155167081
  • Ac.rastin@gmail.com
  • مشهد - میدان جانباز - مجتمع پاژ - ساختمان اداری 2 ، طبقه پنجم واحد503 کدپستی: 93032-91979








طراحی مسجد و حسینیه علی اکبری های نوغان بلوار رضوان

  • ۳۱۵


مسجد و حسینیه علی اکبری های نوغان-واقع دربلوار رضوان نبش رضوان 4

عرصه:1300 هزار و سیصد متر مربع

اعیان : طرح بنا حدود ۱۳۰۰۰ سیزده هزار متر مربع
در دو فاز اجرایی برنامه ریزی شده است :
فاز یک شامل 5600 متر مربع مسجد در طبقات منهای 3 تا همکف،با کاربری مسجد و حسینیه
ودر فاز دو شامل:
7400 مترمربع فضای اقامتی در 9 طبقه طراحی و برنامه ریزی شده است.
سازه مطابق طرح نهایی و بر مبنای 13000 متر مربع زیر بنا،طراحی شده است و حجم اصلی بنا طراحی شده مسجد در فاز یک با 5600 مترمربع بنا اجرا گردیده است.

  •  طرح و برنامه فیزیکی بنای مسجد:

کاربری های ورزشی و استخر و .. در طبقه منهای 3 و کاربری حسینیه در منهای 2 و کلاس های آموزش قرآن و ...در منهای یک و شبستان اصلی مسجد در همکف و نیم طبقه با کاربری حسینیه خواهران و در پشت بام مسجد در طبقه +2،به آشپزخانه اختصاصی مسجد و کافی شاپ رو باز، آشپزخانه اصلی و مجهز با ریزفضاهای کاربری پخت و سرو غذا به صورت نیمه صنعتی و 400 متر مربع سالن پذیرایی مجموعه اقامتی طراحی و اختصاص یافته است.

در طرح و برنامه فیزیکی بناهای مذهبی،ارتباط فضاهای خدمات دهی و همجواری فضاها و بهره‌برداری در بنا بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

  • ارتباطات فضایی در مساجد:

مسائلی همچون جانمایی سرویس‌های بهداشتی و فضای اصلی و شبستان‌هایی که محل برگزاری نماز جماعت می‌باشد و فضای حسینیه خواهران، وضوخانه، هرکدام به لحاظ مجاورت های فضایی و دسترسی ها شرایط و تمهیدات خاص خود را نیاز دارد.

از جمله مسائل بسیار مهم در کنترل جمعیت و نمازگزاران حاضردر شبستان‌های اصلی موضوع خروجی اضطراری می‌باشد.

  • موضوع سرمایش و گرمایش در شبستان های مسجد:

مسئله مهم دیگر تامین و کنترل دما و رطوبت در فصول سرد به دلیل بزرگ بودن و ارتفاع‌های زیاد فضاهای اصلی و شبستان‌هابوده و از سوی دیگر در فصل گرما و در برگزاری مراسم و پیک جمعیت در تابستان مساله تامین هوای تازه و فضای خنک شبستان ها می‌باشد.

در طراحی معماری مساجد و حسینیه‌ها و فضاهای جمعی بزرگ عموماً سقف‌ها با ارتفاع زیاد در نظر گرفته میشود که یک علت آن کنترل گرما و دما در تابستان می‌باشد.

از جمله مسائلی که شاید عموماً کمتر در موضوع کنترل برودتی مساجد و حسینیه ساخته شده معاصر مورد توجه قرار گرفته شده باشد،موضوع استفاده همزمان خواهران و برادران در مراسم خاص و کامل بودن فضاهای مسجد است،در حسینیه ها بیشتر به دلیل مراسم خاص هیئت و سینه زنی و غیره صحن اصلی شبستان در همکف به برادران اختصاص می‌یابد که ارتفاعی بیشتر از طبقات دیگر را داراست(در این مسجد ارتفاع شبستان اصلی 8متر می باشد) و فضای طبقه +1 یا نیم طبقه به خواهران اختصاص می‌یابد(ارتفاع نیم طبقه خواهران در +1  س و نیم متر می باشد).

جانمایی فضای شبستان خواهران در طبقه بالا و مشرف به شبستان اصلی ،و پوشش خواهران با چادر و گاهاً همراهی بچه‌های کوچک با مادر ، این موضوع بسیار حائز اهمیت میشود که بحث آسایش حرارتی و کنترل دما به ویژه در شبستان خواهران خاص و ویژه مورد نظر قرار گرفته شود.

 در طراحی معماری حسینیه علی اکبری‌های نوغان به صورت ویژه این مهم مورد نظر بوده است به طوری که جریان هوا در قسمت‌های مختلف و سرعت جریان و دما و رطوبت هوا کاملاً طراحی شده و کنترل شده می‌باشد.

  • مکانیابی و جانمایی آشپزخانه مسجد:

مسئله مهم دیگر در طراحی مساجد موضوع جانمای کلی و طراحی آشپزخانه مسجد می‌باشد .

در طرح معماری آشپزخانه مسجد آنچه بیشتر از همه حائز اهمیت هست موضوع کنترل بو و خروجی هواو تاسیسات مورد نیاز آشپزخانه می‌باشد.

متاسفانه بسیار مساجدی را می‌بینیم که در زیرزمین مسجد آشپزخانه جانمایی شده است که این موضوع باعث عدم امکان کنترل بهینه بود در اطراف مسجد در همکف شده و در مواجهه با این مساجد عموماً با بوی بد غذا و یا بوی نامطبوع آشپزخانه مواجه می‌شوید. از طرفی طراحی آشپزخانه مساجد در زیرزمین عموما امکان ارتباط خروجی فاضلاب به سیستم جمع آوری فاضلاب شهری را به لحاظ کد ارتفاعی اجرا شده تاسیسات شهری به ما نمی‌دهد و ناچار به استفاده از سیستم سپتیک تانک و غیره خواهیم شد.

در طراحی معماری آشپزخانه حسینیه علی اکبری‌های نوغان به دلیل رفع مسائل ذکر شده در بالا آشپزخانه به طبقه ۲+ بر روی پشت بام منتقل و جانمایی و طراحی گردید.

که این مورد باعث حذف بوی در همکف و ورودی مسجد شده و تاسیسات فاضلاب نیز کاملاً با سیستم فاضلاب شهری سازگار می‌باشد.

  • پشت بام حسینیه:

سالیان اخیر با توجه به سطح اشغال وتراکم های ساختمان ها و ارزش بنا و کمبود سرانه فضای سبز و فضای باز در ساختمان ها،موضوع استفاده از فضای بام تقریبا در تمای بنا ها با کاربری های مختلف، به رویکرد و رویه ای منطقی و مثبت تبدیل شده است.

در طراحی معماری طبقه پشت بام در این پروژه، با جانمایی و انتقال تاسیسات روی بام به پشت گنبد و در نقطه ای از بام که تقریبا دید از خیابان نداشته باشد منتقل شده اند.

طبقه پشت بام حسینیه در طبقه 2+، به آشپزخانه اختصاصی مسجد و فضای پذیرایی رو باز،

آشپزخانه اصلی و مجهز با ریز فضاهای کاربری پخت و سرو غذا به صورت نیمه صنعتی و 400 متر مربع سالن پذیرایی با ظرفیت صندلی حدود 170 صندلی در سالن پذیرایی مجموعه اقامتی طراحی و اختصاص یافته است.
 

  • طراحی نمای مسجد و حسینیه :
طرح معماری نمای مسجد و فضای پشت بام حسینیه در مجاورت گنبد مسجد در خیابان اصلی(بلوار رضوان) در قالب چند عکس زیر ارائه شده است.
در طراحی نما ملاک عمل طراحی معماری استفاده از فرم ها و موتیف های معماری ایرانی اسلامی در ترکیب با متریال های غالب آجر سنتی و کاشی معرق سنتی مورد نظر بوده است.
همراهی و هماهنگی معماری و شهر سازی اسلامی با طبیعت:
توصیف دکتر نصر در مورد رویکرد خاص طبیعت گرایانه این معماری قابل توجه است به نظر او:
 «امروزه بسیار سخن از آن می‌رود که معماری را به صورتی درآورد که چشم انداز ساخته‌های بشری هماهنگی با طبیعت باشد روستاها و شهرها در جهان اسلام همچون تمدن‌های سنتی دیگر مدت‌ها پیش این هدف را تامین کرده بوده‌اند... چگونه بافت شهرها و روستاها به صورت جزئی از چشم انداز کلی طبیعت درآمد و توقفگاهی برای انسان‌ها فراهم آمده است که در عین زیبایی و کارآمدی به جای آنکه با محیط طبیعی در حال ناسازگاری و مبارزه باشد با آن کمال هماهنگی و موازنه را داشته باشد.
شهر اسلامی در عین آن که تا حدی به علت ساخت دست بشر بودن از طبیعت جدا مانده است پیوسته توانسته است تعادل خود را با محیط طبیعی و نیروهای طبیعی و عناصری همچون آب خاک هوا و نور که زندگی آدمیزاد وابسته به آنهاست محفوظ نگاه دارد.
معماری و شهرسازی اسلامی هرگز با مبارزه با طبیعت و بی‌اعتنایی نسبت به آن همراه نبوده است.(نصر،۱۳۶۶)
  • حیاط سازی در مساجد:
در میان اندامهای درون شهری هر شهر و روستا و نیایشگاه ها، مسجد همیشه جایگاه ویژه برای خود داشته و دارد و از اندامهای دیگر شهری چشمگیرتر است و از اینروست که همیشه در دل ابادی و شهر جای گرفته است.
در طراحی مسجد و حسینه نوغان، باتوجه به استفاده از صد در صد زمین جهت احداث بنا و نداشتن حیاط در بنای و طراح معماری مسجد برآن شدیم که از پیاده رو نسبتا بزرگ موجود در فضای شهری به عنوان فضای دلنشین در مواجه با مسجد و درک فضای ارام و دلنشین در مواجه با ورودی مسجد استفاده شود.
در سیمای شهری و در فضای پیاده رو بلوار رضوان در مواجهه با مسجد، جدا از تمایز در پیاده رو مسجد از پیاده روی خطی بلوار رضوان، با استفاده از کاراکتر های آب نماهای خطی و نقطه ای وسکوهای نشیمن پیر نشین و فلاور باکس های گل فصل و استفاده از چند درخت بید مجنون سعی در القا و ایجاد حس آرامش برای رهگذران و عابرین و نمازگزاران استفاده کننده از مسجد شده است.
 
در این ارائه کلیات نمای اصلی و حجم اشپزخانه واقع در طبقه +2 و فضای روف گاردن واقع در بام حسینیه ،در قالب محوطه ای رو باز جهت استفاده فضاهای اقامتی و فرهنگی طبقات +3تا+11و پذیرایی مجالس برادران طراحی شده است.
در فاز  بعدی نماهای دیگر مسجد ارائه خواهد شد.

خدا رو شاکرم از اینکه وظیفه طراحی معماری مجموعه را عهده دار بودم.
با تلاش و همت مردم و هیات امنا مسجد و پیگیری همه پرسنل اجرایی در اول محرم 1444 ه.ق
شبستان اصلی مسجد در همکف که خود به تنهایی مساحتی حدود 800 متر مربع فضا را داراست؛ کامل و به بهره برداری رسید.
به جهت روشن شدن چراغ روضه امام حسین در این فضا و اولین نماز ظهری که درشبستان اصلی مسجد اقامه شد حس و حال بسیار خوبی داشتم.
یا علی 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

کد قفل کردن راست کليک