• 09155167081
  • Ac.rastin@gmail.com
  • مشهد - میدان جانباز - مجتمع پاژ - ساختمان اداری 2 ، طبقه پنجم واحد503 کدپستی: 93032-91979






مسجد غدیر بابا علی3-بلوار ارشاد

  • ۳۱۹

مسجد غدیر باباعلی ۳
موقعیت احداث مسجد در منطقه ۱ تقسیمات شهری شهرداری مشهد در بافت مسکونی تجاری محله ۶۰۰ دستگاه واقع شده است.
محله ۶۰۰ دستگاه از سه طرف به وسیله خیابان‌های ارشاد دهخدا و بلوار شهید صادقی احاطه شده است زمان احداث این شهرک به ۴۵ سال پیش برمی‌گردد و از آن زمان تا به حال تغییری در آن صورت نگرفته است.
از خصوصیات بارز محلی و معماری بافت اطراف مسجد،می‌توان به تنوع و تراکم بافت مسکونی اطراف مسجد و فرمت بافت محله نام برد ه ۶۰۰ دستگاه از جمله محلاتی است که مطابق نقشه‌های طرح تفصیلی خازنی در قبل از انقلاب طرح و برنامه‌ریزی و اجرایی گردیده است.این محله دارای بافت آپارتمان‌های مسکونی بلند مرتبه معروف به آپارتمان‌های مرتفع و بافت مجتمع‌های آپارتمانی مسکونی که در بافت پارک گونه به صورت منفصل از هم جانمایی و اجرا گردیده‌اند.

مسجد غدیر باباعلی ۳ در واقع در زمینی واقع شده بود که قبلاً مسجدی به نام مسجد بعثت قرار داشت و در تجدید بنای مسجد غدیر3،دو سالن زنانه و مردانه با فرم هشت وجهی و کاملاً هم اندازه و به هم چسبیده در طبقه همکف طراحی و جانمایی شده است.
سازه مسجد از نوع اسکلت فلزی و دیوارشی بوده و سقف شبستان‌های خانم‌ها و آقایان بدون هیچ ستون میانی و  با خرپاهای فلزی پوشش گردیده است.

در موقعیت مسجد غدیر باباعلی۳ در دو نبش زمین و در ارتباط با فضای شهری مسجد فروشگاه‌های تجاری محله قرار داشت که امکان حذف آن میسر نبود لذا شبستان‌های مسجد در همکف و در پشت فضاهای تجاری جانمایی گردید است و در حد فاصل شبستان و مغازه‌های تجاری حاشیه خیابان حیاط مسجد واقع گردیده است.
در طراحی معماری حیاط مسجد با توجه به ایجاد شادابی فضایی در بدو ورودی، از آبنمای با فرم هشت وجهی وپ به فلاورباکس های گل فص در اطراف ابنما استفاده شده است.

  • ورودی مسجد:

از جمله موارد شاخص در طراحی معماری این مسجد ، سر در ورودی بنا می باشد.
همانطور که قبلا عنوان شد، این مسجد در ارتباط با فضای شهری  و خیابان با مغازه هایی قدیمی در تملک مالکین و در حال استفاده از سالیان قبل واقعد شده بود و از طرفی بنای یک طبقه مسجد در پشت تجاری های حاشیه شاید اصلا به عنوان نشانه شهری قابل رویت و درک برای عابرین شهری نبود، از طرفی به دلایل متعدد امکان استفاده از کارکتر های گنبد و مناره که از نماد های  شاخص و شناخته شده مسجد در معماری سنتی اسلامی هستندنبود، لذا برای ایجاد تمایز و درک مسجد در فضای بصری شهری طراحی سردری ورودی نسبتا بزرگ با ارتفاع حدود 17 متر در ورودی مسجد طرح و برنامه ریزی شده است.

جانمایی سر درب ورودی در حاشیه خیابان اصلی و در فصل مشترک فروشگاه های تجاری موجود جانمایی شده است که ارتفاع زیاد و حجم و فرم  و متریال های استفاده شده در سر درب مسجد بر تعریف ورودی مسجد تاکید دارند.
جانمایی سر درب مسجد در آکس فضای ورودی شبستان های داخلی مسجد و در فضای شهری هم در امتداد اکس مسیر پیاده رو  و پارک رو بروی مسجد طراحی شده است که این موارد بر گرایش حرکت به داخل مسجد و ارتباط بیرون و درون مسجد تاکید خواهد داشت.

  • نمای مسجد

در طراحی معماری نمای مسجد، استفاده از آجر با فرم و طرح و نحوه چیدمان و مدول های خاص سنتی ایرانی آجر چینی ایرانی، در قالب قسمتهای مختلف نما مورد نظر بوده است.
استفاده از کتیه خط مزین به آیات قران با کاشی سنتی هفت رنگ با زمینه لاجوردی در بالاترین قسمت نمای دور تادور شبستان های مسجد از جمله کاراکتر های شاخص در طراحی نمای مسجد می باشد.
استفاده از موتیف های کاشی سنتی ایرانی اسلامی در اطراف ورودی و پنجره های مسجد با فرم و کاراکتر های گل و برگ و ختایی و اسلیمی و رنگهای چشم نواز کاشیهای  سنتی ایرانی بر القای حس آرامش در مواجهه با نمای مسجد می افزاید.
 

مسجد غدیر بابا علی3-بلوار ارشاد

مسجد غدیر بابا علی3-بلوار ارشاد

مسجد غدیر بابا علی3-بلوار ارشاد

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

کد قفل کردن راست کليک